Een dubieuze getuigenis van rijpheid

Artikel in de Bild Zeitung van 21 februari 2024 over de Duitse actrice Nastassja Kinski.

Voor een paar dagen ‘er even helemaal uit’ ging ik deze Krokusvakantie naar het Teutoburger Wald, naar Osnabrück om precies te zijn. Even een andere taal, ander landschap en ander eten en drinken, om de zinnen te verzetten.

Bier happen (König Pilsener, Krombacher, Warsteiner), in een Konditorei proeven hoe zoet de zonde kan zijn (Himbeerschnitt mit Sahne, een frambozentaartje met slagroom, ja, dat is echt het pure slechte voor een tegen de kilo’s vechtende zestiger, die zich op hem storten als een hongerige wolventroep), wandelen in de buurt van het Hermannsdenkmal (heel sfeervol als je daar in de buurt onder grauwe luchten raven door de lucht ziet zeilen en ze hoort knorren) en Duitse boeken kopen (waaronder Nachmitttage van Ferdinand von Schirach).

Tot de vaste handelingen tijdens een uitstapje naar onze oosterburen behoort voor mij ook het kopen van een Bild Zeitung. Dat doe ik niet omdat die krant uitblinkt in uitgebalanceerde analyses van het wereldnieuws of zijn genuanceerde columns. Nee, Bild is er voor ontspannen doorbladeren en het oppikken van Umgangssprache, de informele spreektaal. Bild verwoordt immers het gesundes Volksempfinden (waarvan we ons mogen afvragen of het wel zo gezond is. Doch dit terzijde).

In de Bild Zeitung van 21 februari 2024 kwam ik een artikel tegen over de Duitse actrice Nastassja Kinski. Daarin staat dat zij bij het draaien van de Tatort-aflevering Reifezeugnis, krap aan vijftien, zonder ouderlijke begeleiding op de set, geen toestemming kon geven voor de naaktscènes die daarin voorkomen.

Mijn belangstelling was meteen gewekt, want ik had indertijd (1977; een half mensenleven geleden) die aflevering met meer dan gewone belangstelling gezien. Wat zeg ik: ik was destijds geheel verpletterd door Reifezeugnis (ik schreef eerder over de door Kinski nu gewraakte Tatort-aflevering en over haar betoverende verschijning en glansrol daarin).

Dat kwam niet zozeer door de best goede plot, maar alleszins door de verschijning van Nastassja Kinski in de rol van de scholiere Sina Wolf die een affaire begint met een van haar leraren. Dit zeer tot verdriet van haar vriendje dat het er niet bij laat zitten als hij haar een keer betrapt met haar leraar. Met rampzalige gevolgen.

Maar Nastassja Kinksi heeft dus heel wat minder warme associaties aan Reifezeugnis (waaraan ze wrang genoeg wel haar doorbraak te danken heeft). Als ze inderdaad als vijftienjarig meisje zonder enige volwassen begeleiding overvallen is door de makers van Reifezeugnis, dan kan ik me voorstellen dat ze nu, als 63-jarige vrouw, wil dat tv-zenders die de nog altijd populaire Tatort-aflevering uitzenden dat voortaan doen zonder die gewraakte naaktscènes.

Als ik me die Tatort-aflevering van lang geleden goed herinner, weet ik nog dat ik als veertienjarige jongen de borsten van de vijftienjarige Nastassja Kinski aanschouwde met een voor een heteroseksuele puber begrijpelijke belangstelling, maar het kan me niet heugen dat haar naaktheid smakeloos of ranzig in beeld werd gebracht.

Maar goed, het is Kinski’s lichaam en ze was in de tijd dat dit speelde minderjarig, dus ik snap haar roep om verbod op die min of meer afgedwongen naaktscènes wel. Ik hoop alleen dat Nastassja Kinski mij niet kwalijk neemt dat ik altijd met veel plezier – en weemoed – terug zal denken aan Reifezeugnis.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *